Reisverslagen

Vers van de pers

Door Matthias Gebel.

Voorafgaand aan zaterdag 7 maart leek het weer net goed genoeg om óf lokaal te vliegen óf maar net een paar circuits te doen. Maar iemand heeft kennelijk een erg goed woordje bij weerverantwoordelijke gedaan, het was prachtig vliegweer! Mooie wolken, meer dan voldoende zicht en tot einde van de dag prima vooruitzichten. Tegen de tijd dat we weer terug zouden gaan naar Teuge werd in Nederland dichte bewolking verwacht, die het vliegplezier niet zou belemmeren.

Om bij het begin te beginnen, iedereen was ruim op tijd in het Clubsalon om nog voor de briefing te hebben genoten van een drankje en een hapje. Ervaringen tijdens de vluchtvoorbereiding en verwachtingen voor de dag werden alvast uitgewisseld.

Tijdens een korte briefing werd een toelichting van route, weer, Notam's en wat we in Ganderkesee konden verwachten gegeven. Piet vulde erg belangrijk aan dat zich een ten noordwesten van het zuidelijke circuit, wat wij zouden gebruiken, een toren van 1078 ft AMSL bevindt. Bij een circuit hoogte van 1000 ft AMSL dus goed uitkijken (is wel een prachtig gezicht).

 

Te verwachten vliegtijd naar EDWQ bij een vrijwel directe route is 1 uur, met een rugwind van ca. 15 kts. De route gaat door een aantal restricted areas. Deze zijn in het weekend echter niet actief, ook al werd één van de piloten - Ruud uit mijn hoofd -nog door de Duitse autoriteiten gebeld, of hij wel wist dat hij door een restricted area wilde vliegen... Het bleek geen probleem te zijn, het luchtruim was immers niet actief, wel hadden we iets om over te babbelen.

 

Vliegplannen waren ingediend voor vertrek 13:30 uur plaatselijke tijd en zo vertrokken wij met zes kisten en een gemengd gezelschap van twee vrouwen, 11 mannen en één hond naar Ganderkesee. Zoals gezegd, het weer op de heenvlucht was zeker mooi en leverde prachtige foto's op! Voor alle foto's van de dag zie deze link.

Op Ganderkesee aangekomen was de hele Teuge vloot al aanwezig.

 

Na melden bij de havendienst en voldoen van het havengeld was gelegenheid om een versnapering in het restaurant te nuttigen en over de heenvlucht te kletsen. Door het Kuchenbuffet een beetje overweldigd, werd niet eens direct duidelijk dat ook hartige lekkernijen besteld konden worden.

 

De terugvlucht naar Teuge begon voor de meesten rond 16:00 uur LT. Wie nog een tankstop op Nordhorn wilde maken, vertrok iets eerder. Het weer op Ganderkesee was nog steeds erg goed, hoe verder wij Teuge naderden hoe minder mooi het echter werd. Maar ook minder weer levert mooie foto's op.

 

Rond 17:30 uur was iedereen weer terug op Teuge. Even later stonden alle kisten weer netjes gewassen in de hangars en zaten wij aan de borrel. De regen die toen naar beneden kwam kon geen roet meer in onze hapjes gooien een we keken met zijn allen terug op een geslaagde dag!!!

 

Met dank aan alle vliegers en meevliegers, op naar de volgende clubvlucht.

 

Sinds 21 oktober 2017 is een nieuwe Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen van kracht. Het opstijgen en landen buiten luchthavens valt nu onder de nieuwe RVGLT. Er is een nieuwe paragraaf na artikel 34 toegevoegd voor luchtvaartuigen die een nood- of voorzorgslanding hebben gemaakt. Hierin zijn de volgende zaken opgenomen:

1. De gezagsvoerder moet onverwijld de Minister van Infrastructuur en Milieu melden dat er een nood- of voorzorgslanding is gemaakt (ILT 088 489 00 00)

2. Het is verboden om op te stijgen zonder toestemming van de Minister.

Het uitgangspunt is en blijft dat de verantwoordelijkheid voor een veilige vlucht bij de gezagvoerder berust. Per geval kunnen de omstandigheden voorts erg verschillend zijn. Om deze redenen is ervoor gekozen om geen gedetailleerde voorschriften op te nemen voor het geval dat er een nood- of voorzorgslanding is gemaakt. In de regeling wordt wel geregeld dat de Minister, en feitelijk de Inspectie Leefomgeving en Transport in staat wordt gesteld om enkele randvoorwaarden te controleren. Zoals gesteld wordt dit per geval ingevuld. In de praktijk zal bijvoorbeeld worden bezien of het luchtvaartuig technisch in orde is en of de vlieger in staat is deze startprocedure uit te voeren. Daarnaast zal worden bezien of het uitvliegterrein en de omgeving geschikt zijn om de start veilig te kunnen uitvoeren. Verder kan gedacht worden aan de volgende punten om rekening mee te houden bij het al dan niet verlenen van toestemming om weer op te stijgen:

− of het een binnenlandse vlucht betreft;

− of er een beperkte hoeveelheid brandstof aan boord is;

− of de weersomstandigheden de vlucht toelaten;

− of er passagiers aan boord zijn;

− of er veiligheidsmaatregelen nodig zijn om het terrein af te zetten om voorbijgangers en andere mensen op een veilige afstand te houden;

− of er toestemming nodig is van een grondeigenaar of de luchtverkeersdienstverlener.